. . .

ARM představil specializovaný 7nm čip pro autonomní vozy i konkurenci open-source čipům RISC-V

ARM je nyní pod velkým tlakem, protože na trhu opět dochází k velkým změnám. Potřeby se mění a rychle se rozšiřuje nový konkurent v podobě open source architektury RISC-V.



Pro nově nastupující segment autonomních vozů si ARM připravil nový 7nm čip Cortex-A76AE („Automotive Enhanced“).


Čip může mít až 64 jader a v rámci platformy jich může být propojeno více pro vyšší výpočetní výkon. Samozřejmostí je podpora virtualizace nebo akcelerace umělé inteligence pomocí samostatných obvodů (ARM ML). Grafickým čipem je ARM Mali-G76.


Díky podpoře spousty moderních technologií může být procesor použitý pro zpracování dat ze sítě, řadičů, úložišť, kamer, senzorů, lidarů a podobně. Dle tvrzení je 16jádrová varianta 10x úspornější a levnější než konkurenční architektury s podobnou schopností. V automobilech se nový čip objeví nejdříve v roce 2020.


Zatímco na mobilním trhu má ARM masivní převahu a drží si tržní podíl 90 až 95 %, v případě automobilového trhu už se začíná projevovat nová konkurence v podobě open source architektury RISC-V.

ARM tak ze strachu z RISC-V začal nabízet Cortex-M (Cortex-M0, Cortex-M1, Cortex-M3) pro vývojáře zdarma, respektive s nulovým licenčním poplatek. Platí to ale pouze tehdy, když tuto architekturu použijí v kombinaci s Xilinx FPGA čipy. Stále jste ale vázání smlouvou, která zabraňuje dalšímu zneužití či jakékoli úpravě architektury. A to je problém.

V případě RISC-V si totiž každý výrobce může zdarma a bez jakékoli smlouvy udělat vlastí upravenou verzi, která bude přizpůsobena jeho potřebám a produktu. V tom je kouzlo open source hardwaru a může to znamenat velký problém pro celý byznys ARMu.


Menu